24.9.10

Ska man säga till eller inte...?

Det här med att vara strikt när det kommer till att äta sötsaker eller inte, eller att hålla sig till gottsaker enbart på helgerna när det kommer till ens barn kan vara sbårt ibland.

Vi försöker vara så försiktiga vi bara kan, hon får smaka lite ibland, men hon får inte en hel egen kaka, eller en egen glass t ex. Dricker heller ingen läsk, men saft och juice ibland, som ska vara så lite tillsatser i som möjligt. Det känns onödigt och lära de små vad det är när de inte har något direkt behov eller förstår vad det är.

Iallafall, varför jag skriver nu är för att det var lite kalas på förskolan som dottern går på och det bjöds på glass. Alla barn fick varsin piggelin, även de minsta, vilket kanske är självklart, annars undrar väl varför de inte får samma sak som de stora barnen. Men jag vet inte vad jag tycker, är det rätt eller fel att ge barnen sådant utan att prata med föräldrarna innan och fråga hur de står?

Egentligen tycker jag inte att det är så farligt, det händer ju väldigt sällan, men ändå... Är jag löjlig som ens reagerar?

2 kommentarer:

  1. Det är klurigt det här med socker... Tänk när vi var små så fanns det inga begränsningar, vi drack saft varje dag och åt bullar och kakor jämt. Och jag har ändå bara haft ett hål i tänderna.

    Hittills har det varit lätt för oss, Algot älskar majskrokar och rån. Men både hans farmor och mormor matar honom med bulle, och allt möjligt annat, när vi är där, haha:) Nu börjar det bli svårare, Algot vill äta allt som man själv äter, och jag brukar låta honom smaka om jag fikar eller äter.

    Jag är kluven. Lite socker dör man inte av, då hade jag varit död för länge sen;) Men allt med måtta såklart, och med tandborstning. Det är däremot lite konstigt att de serverade glass utan att fråga, många föräldrar kanske bara vill ge sina barn godsaker på helgerna. Men å andra sidan, vad är en barndom eller en födelsedag utan glass? Och om de andra barnen får, så måste ju ens egen unge få också.

    Klurigt som sagt. Kramar på er!

    SvaraRadera
  2. Jag förstår hur du änker när det gäller glass på förskolan.Man kan ju tycka att de skulle ha frågat er först vad ni tycker. Men som du skriver har ju V redan smakat på sötsaker men inte så "mycket" som du skriver. skillnad hade ju varit om hon aldrig amkat på sötsaker och gjorde det första ången på förskolan. Jag tycker du ska säga till hur du känner för fröknarna på fsk. Kram Jessica

    SvaraRadera

En liten rad gör en glad!

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails